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ISSN : 1229-3431(Print)
ISSN : 2287-3341(Online)
Journal of the Korean Society of Marine Environment and Safety Vol.25 No.7 pp.945-952
DOI : https://doi.org/10.7837/kosomes.2019.25.7.945

A Study on the Application of Domestic ferry to a Battery Propulsion Ship connected with Photovoltaic System

Jun-Young Hwang*,Cheol-Hwan Jeon**,Hyeon-Min Jeon***,Jong-Su Kim****†
* Master’s Course, Division of Marine System Engineering, Korea Maritime and Ocean University, Busan 49112, Korea
** Master’s Degree, Division of Marine System Engineering, Korea Maritime and Ocean University, Busan 49112, Korea
*** Doctor’s course, Division of Marine System Engineering, Korea Maritime and Ocean University, Busan 49112, Korea
****Professor, Division of Marine System Engineering, Korea Maritime and Ocean University, Busan 49112, Korea
* First Author : hwangjun0@kmou.ac.kr, 051-410-4873
Corresponding Author : jongskim@kmou.ac.kr, 051-410-4193

Abstract

The International Maritime Organization (IMO) adopted the International Convention on the Control of Ships' Air Pollutants and Discharge as it became interested in environmental issues such as global warming and air pollution. In addition, a special bill on the improvement of air quality, including in port areas, has recently been enacted in Korea to reduce the amount of fine dust generated. As part of such fine dust reduction measures, feasibility studies have been underway on converting diesel engines into battery electric propulsion systems that do not cause fine dust and emissions. Since the battery electric propulsion system can easily utilize renewable energy sources, and does not generate exhaust gas due to combustion of fuel, small coastal ferries with battery electric propulsion systems that use renewable energy have been operating in Europe and the U.S. for several years. However, they have not been introduced in Korea. Therefore, in this study, we selected small coastal ferries in Korea as target ferries, and performed simulations to study the applicability of electric propulsion with batteries linked to solar power systems. Based on the results, we want to confirm the applicability of battery electric propulsion.

태양광 발전시스템이 연계된 배터리 전기추진선박의 국내 유람선 적용에 관한 연구

황준영*,전철환**,전현민***,김종수****†
* 한국해양대학교 석사과정, ** 한국해양대학교 석사학위, *** 한국해양대학교 박사과정,****한국해양대학교 기관시스템공학부 교수

초록

지구온난화 및 대기오염 등 환경문제에 대한 관심이 대두되면서 국제해사기구의 선박 대기오염물질 배출 규제 및 협약이 채택 되었으며, 최근 국내에서는 항만지역 등 대기질의 개선에 관한 특별법안이 제정되어 미세먼지 발생량을 줄이고자 다방면으로 노력하고 있다. 이러한 미세먼지 저감대책의 일환으로 노후화된 연안선박의 디젤엔진을 미세먼지 및 배출가스가 없는 배터리 전기추진시스템으로 전환하는 것에 대한 타당성 조사가 활발히 진행되고 있다. 배터리 전기추진시스템은 연료의 연소로 인한 배기가스의 발생이 없으며, 신재 생에너지원의 적용이 용이하므로 유럽이나 미국과 같은 선진국에서는 수년전부터 신재생에너지를 적용한 배터리 전기추진시스템이 적용 된 소형연안여객선이 운항 중이나 국내에서는 전무하다. 따라서 본 연구에서는 국내 소형연안여객선을 대상선박으로 선정하여 태양광 발 전시스템이 연계된 배터리 전기추진선박의 적용 여부에 대해 시뮬레이션을 하였으며, 그에 따른 결과를 바탕으로 배터리 전기추진선박의 적용가능성을 확인하고자 한다.

Figure

Table